Szukasz kursu specjalistycznego z BHP, SEP lub kursu na wózki widłowe? Kurs edukacyjny!

AMBICJA

Motywem działania, a więc i nauki, jest zarówno zdobywanie pozycji społecznej, jak i obawa przed złym stopniem, naganą, ośmieszeniem, przegraną, wstydem i upokorzeniem. Aby czuć się bezpiecznym, człowiek gotów jest pracować z taką samą gorliwością jak wtedy, gdy celem jego są konkretne korzyści.

Ambicja. „Odbierzcie naszym uczonym mężom przyjemność zdumiewania słuchaczy swoją wiedzą, a nauka utraci dla nich wszelką wartość” – powiada J. J. Rousseau. Potrzeba zwracania na siebie uwagi, przewyższania innych, zdobywania uznania, szacunku i wpływów, budzenia podziwu i zachwytu, górowania i władania – to potężne motywy fizycznej i umysłowej aktywności.

Opowiadano mi, jak w całkowicie zautomatyzowanym amerykańskim barze napojów bezalkoholowych nie można było nauczyć klientów, by po opróżnieniu butelki nie zostawiali jej byle gdzie, lecz wstawiali do otworów specjalnie do tego celu przeznaczonych. Liczne napisy wzywające do porządku nie dawały rezultatów. Na nic się nie zdały apele w rodzaju: „Pamiętaj o tych, którzy przyjdą po tobie!” W barze dosłownie chodziło się po szkle. Nie wiem, czy pracownik, który rozwiązał to zagadnienie, był zawodowym psychologiem, ale z pewnością znał się na ludziach. W barze zapanował względny porządek, gdy nad miejscem przenaczonym na puste butelki umieszczono napis: „Próba inteligencji! Wstaw okrągłą butelkę w kwadratowy otwór!”

Oczywiście różne bywają ambicje. I tu trzeba powiedzieć, że nie przychodzimy na świat z gotową ambicją ani z dokładnym wyobrażeniem tego, co powinniśmy robić, by zdobyć miłość i podziw. Do pewnego stopnia sami decydujemy o tym, na czym i jak bardzo nam zależy: czy naszym punktem honoru będzie pić więcej niż inni, czy budować piękniej niż inni: dokładniej znać nazwiska i wyczyny sportowców czy nazwiska i twórczość filozofów: mieć najwęższe spodnie czy najszerszy umysłowy horyzont.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.