Szukasz kursu specjalistycznego z BHP, SEP lub kursu na wózki widłowe? Kurs edukacyjny!

AUTOHIPNOZA

– 1. Ustal (najlepiej w formie pisemnej) cel, jaki chcesz osiągnąć, stosując autohipnozę. W tym przypadku jej celem będzie stonowanie nadpobudliwości twojego organizmu. Autohipnozę możesz też stosować do innych celów, np. do poprawy koncentracji, pamięci, motywacji, asertywności do podwyższenia poczucia własnej wartości, wzmocnienia odporności psychicznej i do innych pozytywnych celów. Stosuj autohipnozę tylko do realizacji pozytywnych celów.

– 2. Wprowadź się w stan hipnotyczny:

– rozluźnij ubranie, połóż się i wyciągnij swobodnie swoje ciało:

– zamknij oczy, aby stłumić świadomość istnienia świata zewnętrznego:

– usypiaj swoje ciało (napnij każdą część ciała od oczu do stóp, a potem zrelaksuj je stopniowo, w tej samej kolejności). Cisza i ciemność (wykonuj to ćwiczenie wieczorem w cichym i spokojnym miejscu) pomogą ci uwolnić zmysły (nie tylko wzrok) od wpływu bodźców zewnętrznych:

– relaksuj się. Zagłębiaj się bardziej i bardziej w twój podświadomy umysł. Wyobraź sobie, że twoje ciało jest całkowicie bezwładne. Wyobraź sobie, że bujasz się łagodnie w hamaku w spokojnym ogrodzie, lub powoli zjeżdżasz w dół windą albo schodzisz w dół schodami, i to zjeżdżanie czy schodzenie z każdym piętrem wprawia cię w coraz głębszy sen. Pozwól twojemu ciału, aby stało się bezwładne (bez czucia), bez ciężaru, wolne od jakichkolwiek napięć.

– 3. Wprowadź swoje sugestie stanowiące cel autohipnozy. Mów do siebie miękkim i łagodnym tonem. Jeśli będzie to dla ciebie zbyt trudne, to nagraj sugestie na taśmie magnetofonowej i po prostu je odtwarzaj. Jeśli twoim celem jest zmniejszenie nadpobudliwości, to oprócz sugerowania, że przed wystąpieniem twój organizm reaguje spokojnie i w sposób opanowany, opisz też pożądane zachowania. Zrób to w sposób żywy i wyrazisty. Wyobraź sobie, jak dzięki temu nowemu zachowaniu osiągasz sukces. Wyobraź sobie, że opuściłeś własne ciało i obserwujesz siebie wykonującego te pożądane zachowania jeszcze raz. Zasugeruj sobie pozytywne nagradzające doświadczenie jako korzyść z nowego zachowania.

– 4. Gdy twój komunikat zostanie przesłany do podświadomości, wyjdź ze stanu hipnozy. Powiedz sobie, że przebudzasz się i wstajesz. Będziesz się czuć lepiej, będziesz spokojny i opanowany przed czekającym cię wystąpieniem. Autosugestia działa skutecznie tylko przez około 36 godzin. Żeby naprawdę zmienić swoje zachowanie czy sposób reagowania, musisz wzmacniać właściwe sugestie przez powtarzanie tej procedury wiele razy.

Normalna reakcja przed publicznymi wystąpieniami polega na tym, że odbierasz podwyższoną aktywność fizjologiczną organizmu jako podniecenie. W przypadku osoby reagującej w sposób nadpobudliwy podwyższona aktywność organizmu przejawia się jako przerażenie. Przyczyna takiej reakcji ma podłoże psychiczne, inaczej mówiąc tkwi w umyśle danej osoby. Żeby rozwiązać ten problem, należy zmienić niewłaściwe nastawienie psychiczne.

W praktyce najskuteczniejszym sposobem przeprogramowania własnego nieodpowiedniego nastawienia psychicznego jest psychiczna restrukturyzacja (ang. cognite restructuring).

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.