Szukasz kursu specjalistycznego z BHP, SEP lub kursu na wózki widłowe? Kurs edukacyjny!

CO NAJLEPIEJ SOBIE PRZYPOMINAMY

Najlepiej przypominamy sobie informacje wprowadzone do pamięci długoterminowej w pewien określony sposób, przy zaistnieniu pewnych uwarunkowań lub okoliczności bądź charakteryzujące się określonymi cechami. Omówimy kolejno wszystkie te istotne elementy.

EFEKT POCZĄTKU I KOŃCA. W przypadku lekcji (sesji uczenia się) najlepiej przyswajasz sobie informacje podawane (samodzielnie odszukane, np. w podręczniku) na początku i na końcu okresu przeznaczonego na naukę. Najmniej pamiętasz materiał ze środka tego okresu. Rób krótsze sesje uczenia się.

NIEDAWNY CZAS ZAISTNIENIA. Z różnych równorzędnych informacji o wiele lepiej przypominasz sobie te, które przyswoiłeś sobie niedawno niż te z przeszłości. Jeśli uczyłeś się dwóch przedmiotów jednego po drugim, łatwiej przypomnisz sobie materiał z tego, którego uczyłeś się ostatnio.

SKOJARZENIA LOGICZNE. Łatwiej przypominasz sobie informacje, które mają wspólne cechy lub są logicznie związane. O wiele łatwiej, na przykład, jest przyswajać i odtwarzać z pamięci słówka z języka obcego, gdy łączy je wspólny temat (pogoda, podróże itp.).

SKOJARZENIA ZMYSŁOWE. Angażowanie w proces zapamiętywania możliwie wielu zmysłów (nie tylko tradycyjnych rejestratorów pamięciowych, to znaczy wzroku i słuchu) bardzo ułatwia przypominanie. Jeśli, na przykład, na lekcji botaniki przeprowadzonej w plenerze będziesz poznawać rośliny poprzez dotykanie ich, to wiadomości na ich temat łatwiej ci utkwią w pamięci.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.