Szukasz kursu specjalistycznego z BHP, SEP lub kursu na wózki widłowe? Kurs edukacyjny!

JAK SIĘ UCZYC NA PAMIĘĆ

Całość. Ucząc się na pamięć prozy czy wierszy, nie trzeba ich dzielić na poszczególne strofki czy paragrafy. Jeśli tekst nie jest długi, uczymy się go w całości. Zalecenie to pochodzi stąd, że przy zapamiętywaniu kawałkami często zapomina się początku następnej zwrotki, czy następnego zdania.

Jeśli natomiast tekst czy wiersz jest długi i dzielenie go na porcje wydaje się racjonalniejsze, to zapamiętawszy je musimy specjalnie zadbać o to, by ostatnie słowa każdej „porcji” związały się z pierwszymi słowami następnej.

Któż tego nie pamięta?! A przecież w tych słowach niewiele jest sensu. Tak, ale jest rytm! Wierszy uczymy się dużo łatwiej niż prozy dzięki temu, że są rymowane, a jeszcze w większym stopniu dzięki ich rytmowi. Korzystajmy z tego. Akcentujmy rytm. Doszukujmy się go nawet w prozie. Rytm pracy ma iście cudotwórczą moc, ale i rytm dobrze wyważonych zdań ma właściwą sobie dynamikę.

Rozmaitość. Dbajmy o niedopuszczenie do przytępiającej umysł monotonii. Teksty, które mamy opanować, czytamy za każdym razem trochę inaczej, to cicho – to głośno, to wolno z pełnym zrozumieniem całości i szczegółów – to prędko (ale bardzo rytmicznie), próbujemy je deklamować, bardziej wczuwając się w treść lub zwracając większą uwagę na dźwięk i piękno słów. Stosunkowo prędko staramy się mówić z pamięci coraz to zaglądając do tekstu. Jeśli się zmęczymy, a jeszcze nie umiemy wiersza powtórzyć, to odłóżmy naukę, by powrócić doń za parę godzin lub nazajutrz. Uczenia się na pamięć nie można forsować i właśnie dlatego nie wolno go odkładać na ostatnią chwilę.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.